onsdag 31. august 2011

Laks med kokosmelk i folie

I sommer på besøk hos mamma og pappa fikk jeg servert laks i folie med diverse grønnsaker, og jeg har drømt om å spise det igjen side da. Det smakte helt himmelsk godt. Dette var ute, fisken var grillet og det var fersk salmalaks, og jeg hadde fått vin, men hvor galt kan det gå uten alt dette?! Første gang jeg har laget det alene, for når jeg laget det i sommer sammen med forfedrene fordeler vi oss slik:
Mamma - finner oppskriften og kjører stand - up show mens vi lager maten
Pappa - kutter opp alle grønnsakene og er grill/steke - mester
Jeg - finner alt i kjølepskapet, sørger for at vi holder oss til planen, og serverer øl.
Til 4 personer:
1/2 purre
1 gulrot
150g sukkererter
1 ss revet frisk ingefær
1 boks kokosmelk (400 g)
Blomkål
4 skiver laksefilet (helst fersk, og aller helst salma. Men jeg bruker fryste idag.)
1 lime
Litt sursøt chilisaus
Salt og pepper

Kutt opp purre, sukkererter, ingefær, og gulrøtter. Legg disse på folien, og legg det "skummet" som ofte er på toppen av kokosmelkbokser over grønnsakene. 
 Legg laksen over, og smør et tynt lag med sursøt chilisaus over. Krydre med salt og pepper, og eventuelt annet krydder du vil ha. Avslutt med å skvise limesaft over. 

Pakk folien rundt fisken og stek i ovnen på 200 grader i cirka 30 minutter.

Vi hadde ferdigkrydret filet i fryseren denne gangen, men helst skal du bruke naturell for det er så mye smak i koksmelk og sweet chilisaus, men det var godt dette også :)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...