torsdag 31. mai 2012

Spicy kyllingkjøttboller laget i ovn

Jeg bor i en relativt liten leilighet, og kjøkkenet er deretter. Jeg elsker jo å lage mat, men for å hindre matlukt i hele leiligheten liker jeg best å lage mat som typisk lukter mye etter (f. eks bacon!) i ovnen. Så jeg lager bacon i ovnen, og idag; spicy kjøttboller. Disse brukte jeg i en salat i dag, og koste meg stort :)


300 g kyllingkjøttdeig
1 liten chili, uten frø
2 fedd hvitløk
0,5 dl parmesan
1 egg
.. og annet krydder du vil ha i, jeg hadde i koriander

Sett ovnen på 200 grader. Bland alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin eller foodprocessor. Du bestemmer selv hvor store du ønsker kjøttbollene, jeg brukte en teskje. Ha et glass med litt lunkent vann i som du dypper skjeen i før du former, for da vil blandingen slippe lettere.

Stek i cirka 20 minutter.

Disse kjøttbollene er fine til et tapasmåltid, på brødskive, i salat, på pizza, i tomatsaus.. Jeg brukte de i dag i en enkel salat bestående av:
Isbergsalat
Cherrytomater
Stangselleri
Avocado
Cheddar
.. og litt rømmedressing.





9 kommentarer:

  1. Genialt å steke kjøttboller i stekeovnen, dette skal prøves :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? :) De blir like gode som "vanlige".

      Slett
  2. Ser utrolig godt ut. Har lenge tenkt å lage en oppskrift til bloggen, men foretrekker økologisk kylling. Ikke enkelt å finne det i Trondheim (kyllingkjøttdeig), så jeg må vel kverne selv. Takk for all den fine inspirasjonen du deler med oss alle :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Elin, det varmer :) Jeg som syns jeg var flink som lagde kjøttbollene selv før jeg brukte de, også kommer du her og skal kverne selv og greier.. ;) Jeg er veldig spent på resultatet når du finner tid til det.

      Slett
    2. Du er flink- veldig :-) Til stor inspirasjon for meg.

      Slett
  3. Så smart å lage kjøttbollene i ovn, det skal jeg søren meg prøve på! Må være såå godt å ha litt ost inn, kanskje dele opp små sukkerbit-størrelser av ost, og "pakke" kjøttdeigen rundt?

    Hehe, nå fikk jeg vann i munnen også :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo parmesan i de nå :) .. men jeg har en annen oppskrift hvor jeg pakker biter med ost inni, og surrer bacon rundt før jeg har den i ovnen, og det er superfantastisk godt :)

      Slett
  4. Nam, så gode de så ut! Disse må jeg prøve meg på! Så smart å lage dem i ovnen! Vi har stort kjøkken, men det er mer et slags allrom så lukten sprer seg så lett. Må se om jeg får tak i økologisk kyllingkjøttdeig. Yumuyum! :) Så flink du er! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig veldig gode, koste meg.Si fra om/ hvor du får tak i økologisk kyllingkjøttdeig er du grei! :) Og tusen takk!

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...