søndag 6. november 2011

Hjerneføde

Enten man jobber eller er student så fungerer man best med mat i magen. Selvfølgelig bør man starte dagen med en god frokost, men hva kan man knaske på når man for eksempel trenger noe når sulten melder seg, og det fortsatt er litt tid igjen til middag? Eller om du er som meg, jeg spiser under lange forelesninger for å ha noe å gjøre.. :) Her er noen tips til ting du kan ha på arbeidsplassen eller ha med deg i veska!

Cottage cheese med hjemmelaget nøttefri müsli, blåbær, og bringebær


 

Mørk eller sukkerfri sjokolade

Nøtter - av alle slag! Peanøtter, cashewnøtter, valnøtter, macademianøtter

Mandler

Kjerner - gresskarkjerner, solsikkekjerner.. iHerb har noen spicy punpkin seeds jeg kan tenke meg å prøve, men vanlige gresskarkjerner kan man også riste og salte :)

Energibarer - lag din egen. Fikk et tips på facebooksiden her en dag (takk Tine Marie) :)

50 g mørk sjokolade (70 %)
25 g kokosfett, uraffinert
25 g tørkede tyttebær
50 g ristede, hakkede mandler og/eller hasselnøtter
50 g valnøtter
50 g ristede sesamfrø
50 g kokosmasse, økologisk
Mål opp alle ingrediensene så de er klare. Rist mandler og hasselnøtter (i stekeovn 6-7 min på 160 grader) og hakk dem. Smelt kokosfett og sjokolade i vannbad. Rør alt inn i sjokolademassen og hell det i former. Enten i små konfektformer eller i brødformer av silikon, så formen kan vrenges av når det er stivnet.Sett i kjøleskap. Når de er stivnet, kutt dem i passe store biter og pakk dem i plast eller folie. Oppbevares kjølig pga kokos­fettes lave smeltepunkt.

Bilde fra google.com
Atkinsbarer - min favoritt er Chocolate Coconut Bar eller Caramel Nut Chew Bar.

Babybel - jepp, jeg snakker om osten. Siden den er pakket så godt inn passer det superbra å ha den med i veska,og jeg spiser hele osten som den er, også leker jeg med den voksen som er rundt. Like fascinerende hver gang :)





Granateple - 7,8 karbohydrater per 100 g, så vær oppmerksom på det :)
Bilde fra google.com

Har du noen lure tilføyelser til lista? :)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...