torsdag 21. juli 2011

Dagens outfit

Neida kødda! Haha. Neida, jeg har ikke gone rosablogger. Istedet for å kaste bort penger på Louis Vitton og veskehund, så har jeg blåst bort siste rest av lønna på nøtter og bær. Sjukt. Uansett, det er fordi matbloggsentralen har en konkurranse denne uken, med temaet "dine beste bæroppskrifter". Jeg har ingen bæroppskrifter, men jeg skal lage en i dag, så får det bli min beste :)

Sjokoladebunn med kremosttopping og friske bær


Planen min var å lage kaken i amerikanske muffinsformer, men de var ikke noe sted å se, og jeg orket ikke løpe ut å kjøpe. Derfor brukte jeg den minste kakebunnen jeg hadde, men planlegger du å bruke denne som en kakebunn ville jeg doblet oppskriften, både for topp og bunn.

Bunn: 
1 egg 
50 g mørk sjokolade
1 ts vaniljepulver
Vaniljeessens 
50 g meierismør 
50 g malte nøtter (jeg brukte mandel og hasselnøtter)
3 ss sukrin

Smelt smør og sjokolade. Mens blandingen avkjøles pisker du egget, og så heller du det oppi sjokoladeblandingen. Tilsett de malte nøttene, vaniljepulver, vaniljeessensen, og sukrinen. Smak til du syns den er søt nok. Bland sammen og hell i en form eller muffinsformer. Vet ikke hvorlenge jeg ville stekt de i muffinsformer, men i kakeform så ble det cirka 15 min 180 grader. Bunnen skal inn i ovnen igjen, med toppingen på.
Topping: 
1 pakke tine naturell kremost, romteperert.
1 egg
1/2 ss seterrømme
1 ss sitronsaft
Sukrin melis - smak til du syns den er søt nok
Vaniljeessens - jeg hadde i cirka 4 dråper

Bland alt sammen. Det er lettest å blande inn kremosten når den er romtemeperert. Hell blandingen over bunnen du nettopp lagde, og sett inn i ovnen på 180 grader i cirka 20 minutter.

Siden jeg ikke hadde muffinsformer og måtte bruke for stor kakeform, så ble kaka mi veeeeldig flat... Men den var god da! :) Neste gang så kommer den til å se flott ut også.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...