tirsdag 19. juli 2011

Kålsuppe og andre suppedingser

Do not underestimate the power of nykål.  I dag skal jeg lage suppe av kålen min, men vanligvis bruker jeg den som et tilbehør. Da damper jeg den, og legger på et tjukt lag med smør som smmmmmelter ned i hvert eneste lag med kål, og så har jeg masse salt på. 
Tips: Suppen kan også serveres kald.
Her er instruksjoner fra Bama om hvordan man damper nykål/sommerkål. Og enda bedre, her er en video om hvordan man smørdamper kålen
Oppskriften på kålsuppe er stjålet fra Bama.
Kålsuppe 
1/2 kål
5 dl kyllingbuljong (denne kan du gjerne lage av fond)
5 dl fløte
sitronsaft
salt
cayennepepper
Kutt kålen i biter, og kok den med med buljong og fløte til den blir helt mør. Kjør så alt sammen til fin puré i blender og smak til med litt sitronsaft, salt og pepper. Du kan servere suppa med for eksempel stekt kål/bacon/skalldyr/la noen fiskebiter trekke i suppa i noen minutter... 
Stekt kål og bacon i suppa vår idag


0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...