tirsdag 19. juli 2011

Kladdekake og "wow - denne - skal - jeg - lage - igjen" - faktoren.

Tidligere har jeg forsøkt en lavkarbokake med den fiffige ingrediensen bønner. Den var helt ok, den smakte ikke bønner, men hadde ikke den "wow - denne - skal - jeg - lage - igjen" - faktoren. I tillegg vil jeg helst unngå oppskrifter med nøtter, fordi Ninja kan dø av det. Og cirka 70% av grunnen til at jeg lager kaker er jo fordi jeg gleder meg til å gi de til andre, sånn at de sier at den var kjempegod og at jeg er flink :) 


Denne kaka har "wow - denne - skal - jeg - lage - igjen" - faktoren. Oppskriften kommer fra boka "Bakeglede uten sukker . Velsmakende og sunne desserter" av Annika Rogneby.

Svensk kladdekake
100 g smør
3 egg
1 dl sukrin (orginaloppskriften sier 1 1/2 dl, men jeg syns sukrin gir mye smak og kaken blir mer enn søt nok med kun 1 dl. Kunne kanskje tilogmed hatt mindre.. )
1/2 ss fiberhusk
3 ss kakao
1/2 ts vanilje

Sett ovnen på 200 grader. Smør en kakeform, gjerne med bakepapir i bunnen. Smelt smøret, mens du visper egg og sukrin til det blir luftig og lett. Tilsett smøret. Deretter blander du alle de tørre ingrediensene, og blander også dette inn i røren. Ha røren i formen og stek i cirka 10 minutter.
Tror mye av grunnen til at kaken blir så bra er at jeg har verdens kuleste vispeting
Tips: Hva med å erstatte kakaoen med smeltet sjokolade i stedet? Jeg greide hvertfall å friste meg selv nå.. :)

Kaken kan serveres med krem/friske bær/tyrkisk youghurt/sjokoladetrekk (for de som ikke kan få nok av sjokolade, her er et sjokoladetrekk jeg har laget tidligere).. Mitt valg?? None of the above. Jeg lagde med den kremen man pleier å ha på gulrotkake:

Ostekrem
200 g kremost naturell
150 g sukrin melis
Saften fra 1 lime
(2 ts vaniljepulver - om ønskelig)

Bare bland sammen alle ingrediensene.   
Jeg ville ikke dekke kaken med kremen, men bare ha det ved siden av et kakestykke, så jeg halverte oppskriften. Jeg syns det var utrolig mye melis som skulle i, så begynte med kun cirka 35 g, men måtte ha i mer. Vet ikke hva jeg endte opp med tilslutt, men kanskje cirka 70 g?? Hell oppi litt og litt og smak, så blir det akkurat sånn du vil ha det :) Også hadde vi litt norske jordbær til.


0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...