onsdag 12. oktober 2011

Jamaicansk kylling

Matenerklar.no styrer fortsatt menyen min denne uka (mer info om hvorfor her), og jeg er fornøyd. De har ting på menyen som jeg aldri hadde tenkt på ellers. I dag jobbet jeg overtid og Ninja sto for matlagingen. 



Retten het opprinnelig Jamaicansk kylling med limeris og haricots verts, men ris har ingenting med lavkarbo å gjøre. Jeg spiser kyllingen med salat ved siden av, Ninja med byggris, som er et mye bedre alternativ til ris, men fortsatt en ganske stor karbokilde (22,6 gram pr. 100 når den er kokt). Mange forslag til tilbehør nederst i innlegget! Om byggris, fra treningsmagasinet.no:

Byggris er basert på langsomme karbohydrater og er både fiberrikt og karbohydratrikt. Det gir altså bra med energi til en begivenhet som Birken, samtidig som det ivaretar kravet til sunne karbohydrater med sitt gode innhold av kostfiber. 

Er lov av og til syns jeg!

Til 4 porsjoner trenger du:
4 kyllingfileter
2 gulrøtter
1 rødløk
1 paprika
1 lime
Olivenolje
Salt og pepper
Haricot verts

Marinade:
1 rødløk
2 presset fedd hvitløk
0,5 ss allehånde
0,5 ss chilipulver
1,5 ss paprikapulver
2 ss olivenolje
1,5 ss soyasaus
2 ss eplecidereddik
2 ss rårørte tyttebær


Sett ovnen på 225 grader. Blant alt som skal i marinaden, og kjør alt med stavmikser.

Legg kyllingfileter i en ildfast form, og gni inn marinaden. Skjær 2 gulrøtter i staver og kutt rødløken i båter. Legg dette i formen sammen med kyllingen. Stek midt i ovnen i cirka 25 minutter.

Om du vil ha byggris kan du begynne å koke denne nå. Imens kan du rense og kutte paprikaen i terninger, og kutte haricot verts i mindre biter. Bland sammen saften fra 1 lime, 1 ss olivenolje, litt salt og pepper, og ha dette over paprikaen. Når byggrisen er ferdig så blander du alt inn sammen med risen.

Vil du ikke ha byggris kan du ha:
Salat
Ostegratinerte asparges

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...