fredag 25. november 2011

Kanel"snurrer"

Grunnen til at snurrer har fått anførselstegn på seg er fordi de slett ikke er snurret, for det var umulig med den deigen jeg lagde. Korrekt navn ville mer vært.. kanelkræsj??.. men det høres jo ikke akkurat innbydende ut. Disse er fortsatt under konstruksjon, men fortjener et innlegg. Jeg skriver underveis hva jeg vil gjøre annerledes neste gang. Men for all del, disse smakte ganske så herlig! :)




Jeg har sett noen oppskrifter på lavkarbo kanelsnurrer, men de har inneholdt en del ting jeg verken har i skapet, eller tror jeg kommer til å bruke i noen andre oppskrifter. Disse bollene er perfekt til vinterkos med varm sjokolade til! :) Men nok prat, dette trenger du:

4 egg + eggeplomme (behold hvitten til pensling)
3 ss sukrin
50 g usaltet og smeltet smør
1 dl fløte
1 dl kokosmel
4 ss fiberhusk
1 ts vaniljepulver

Fyll:
Smør
Sukrin
Kanel
Kardemomme

Start med å sette ut smøret slik at det blir romtemperert til du kommer så langt at du skal lage fyllet. Visp egg og sukrin luftig, og gjerne flere minutter, kanskje 4 - 5. Bland i smeltet smør og fløte, bland videre. Bland de tørre ingrediensene for seg selv, og sikt de inn i det våte. 

Neste gang jeg lager disse skal jeg ha kardemommen rett i deigen i stedet for i fyllet. Også tror jeg at jeg skal droppe smør i fyllet. Kokosmelet gjør jo all bakst veldig saftig i utgangspunktet, så smøret i tillegg ble litt overkill.

Bland vått og tørt, og la røren svelle i minst 5 minutter. Smak litt på deigen å se om du kanskje vil ha i litt mer søtning, kardemomme, vanilje, eller kanskje litt stevia?

Til fyllet så trenger du at smøret er romtemperert. Bland inn sukrin, kanel og kardemomme. Mange syns at sukrin gir en slag isende smak, og hvis du er en av de så er det jo kanel som smaker best og gir best lukt! Altså, mer kanel enn sukrin blir bra. 

Siden deigen blir litt klissete, så tok jeg rett og slett en klump med deig i hånden, lagde en liten fordypning midt i hvor jeg la i cirka 1 ss fyll, også pakket bollen rundt. Pensle med eggehvitten. Legg i ildfast form i muffinsform og stek på 175 grader i cirka 15 - 20 minutter.

Tips! Disse smaker nok herlig med bær i, det skal jeg ha neste gang :)


Det var når jeg leste denne oppskriften på Marianns LCHF mat & bak at jeg fikk idèen til kanelsnurrene. Om jeg ser en bakeoppskrift uten mandelmel så kaster jeg meg over ;)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...