mandag 19. desember 2011

Juleskinke og grønnsaksgrateng

Dette syns jeg er en skikkelig søndagsmiddag! Den bruker litt tid i ovnen, men du kan pusle litt i mellomtiden, eller som jeg, ikke gjøre noen ting! Igår var første søndagen på det som føles som evigheter, hvor jeg ikke trengte å tenke på skole, føles rimelig digg :)


Juleskinken skal pakkes inn i folie, og settes i ovnen på 125 grader. Termometeret skal vise cirka 72 grader når den er ferdig. Det regnes at en skinke på rundt 2 kilo skal stå i ovnen rundt 2 - 2,5 time. 

Til grateng:
Squash
Gulrot
Rødløk
Hvitløk
Sellerirot
Purre
Ost - jeg brukte gulost og parmesan
Salt, pepper, og eventuelt annet krydder

- men her er det helt valgfritt hvilke grønnsaker du ønsker å bruke. 

Del i cirka like biter og ha i en ildfast form. Salte og pepre, og ha over eventuelt annet krydder, jeg brukte basilikum. Hell litt fløte i bunnen av formen, og dekk med ost. Jeg hadde både vanlig gulost og parmesan, så jeg blandet dette. Men det hadde sikkert vært kjempegodt med for eksempel litt blåskimmelost. Sett grønnsaksgratengen i ovnen med skinken når det er cirka 20 minutter igjen. Gratengen er ferdig når osten er smeltet og blitt gylden.




1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...