torsdag 28. juli 2011

Panna godtda - chocolate style

Ok, dette får bli mitt siste panna cotta innlegg på en stund, men etter at jeg testet det i helgen så fikk vi skikkelig dilla. Jeg har prøvd et par andre variasjoner etter det. Den ene var helt lik som vaniljepannacottaen med bringebærsaus, bortsett fra at jeg hadde i et par spiseskjeer yaconsirup. Tanken var at den skulle bli mer karamellish.. men neste gang skal jeg prøve med stevia med english toffe - smak, da blir det nok fart i sakene :) 

Meeeen.. jeg lagde en som var den beste hittil, nemlig med sjokolade! Mhm! :) Da oppdaget jeg også at det slettes ikke er nødvendig å la panna cottaen lufte i 20 min, og du dævver ikke om den koker littegrann fordi du glemmer å følge med.. Det forenkler det hele ganske mye, og det går enda kortere tid til den er i magen din.

Panna cotta med sjokolade
2 plater gelatin
3 dl fløte
1,5 - 2 ss sukrin
1 vaniljestang, eller 1 ts vaniljepulver
1 stor ss tyrkisk youghurt
50 g mørk sjokolade

Legg gelantinplatene i kaldt vann. Skjær vaniljestangen på langs og skrap forsiktig ut vaniljefrøene. Kok opp fløten, tilsett deretter sukrin, youghurt, og vaniljefrø og stang (eller vaniljepulver om du bruker det). Til slutt har du i sjokoladen, la den smelte under omrøring. klem ut vannet av gelantinplatene og ha disse i blandingen. Rør ut gelantinplatene, og ta ut vaniljestangen.

Tips: La blandingen kjøle seg ned litt i kasserollen. Deretter blander du den godt sammen før du har den i serveringsglass og putter den i kjøleskapet. Da hindrer du at vaniljefrøene synker til bunns!

Vi spiste den med bringebærsausen vi har laget før, men erstattet halvparten av bringebærene med jordbær. Det var Ninjas favoritt sålangt :)
Dette er Ninjas panna cotta, turte ikke å ta et bedre bilde i frykt for å miste hånda ;)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...