mandag 13. februar 2012

Kuaytiaw naam nuea: thai nuddelsuppe

Når Ninja var liten og på besøk hos familien sin i Thailand spiste han alltid kuaytiaw hos sin eldste onkel som hadde eget gatekjøkken, der solgte han verdens beste kuaytiaw :)


Nudler hører ikke hjemme i lavkarboverden, men jeg bruker Shiratakinudler, som er en type japanske nudler laget av konjac - planten. Dette er hurtigversjonen av suppen. Opprinnelig skal du ha kjøtt som du skal koke kraft på etc, og jeg kan poste den hvis du ønsker det. Men prøv den enkle versjonen først, supergod, smakfull, og varmende! 


Til 4 porsjoner trenger du:
150 g flatbiff, kuttet i tynne skiver
3 fedd hvitløk, finhakket
150 g kjøttdeig
1 stilk selleri, skjært i skiver
1 vårløk, delt i tynne biter
1 liter oksekraft, eventuelt en god fond
2/3 ts kvernet svart pepper
1/2 ts kanel
2,5 - 3 ss fiskesaus
1 - 2 pakker shiratakinudler
1 håndfull bønnespirer
Finhakket koriander
1 ss hvitvinseddik, kan droppes
1 ss tørkede røde chiliflak, kan droppes eller haes i tilslutt
 Olje

Stek flatbiffen i olje, bruk en stor suppekjele. Ta ut flatbiffen og stek hvitløken i oljen og saften fra biffen. Ha i kjøttdeig, selleri, og vårløken - stek til kjøttdeigen er brun. Ha i oksekraften, pepper, kanel, og fiskesausen. Kok opp.

Ha i nudlene og kok opp igjen. Ta kjelen av varmen og tilsett bønnespirene. Legg i biffen og den hakkede korianderen - dette kan du også gjøre etter at suppen er fordelt i suppeskålene. Legg chiliflakene i hvitvinseddiken og ha i suppen for å gjøre den sterkere. Bruk eventuelt tørket chili, eller prik nam plah.
Ha i tørket chili for ekstra futt

8 kommentarer:

  1. Spennende oppskrift Marie :-)
    Ha en pakke med slike nudler i kjøleskapet... ;-)

    Tove
    http://sjelemat.blogspot.com/

    SvarSlett
    Svar
    1. De er lure de der ja :) Har du prøvd risen deres forresten? Lagde en carbonara med nudlene en gang og ble ikke helt overbevist, men prøvde igjen i en indisk rett med kylling og masse krydder, og da smakte de nydelig :)

      Slett
    2. Har en pakke ris liggende, og har lurt litt på hva jeg skal bruke den til...
      Nudlene synes jeg er greie :-) Gir litt ekstra å "bite i" i enkelte retter.
      Tenkte å prøve carbonara med lavkarbopasta - det tror jeg blir bra :-)

      Tove
      http://sjelemat.blogspot.com/

      Slett
    3. Si fra når du har forsøkt risen? Min kjære samboer er halvt thai og har jo vokst opp på ris, så han savner det litt da kan du si :)

      Slett
  2. Svar
    1. Tihihi, JA! :) Noen steder i Thailand får du den med sprø svor i, mmmm!

      Slett
  3. Jeg bare elsker alle thaioppskriftene du poster om dagen Marie. Dett er en av de jeg gleder meg veldig til å prøve.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk!Det var da utrolig hyggelig :) Håper den faller i smak! Noen steder i serveres den i tillegg med sprø svor i.. Mmm!

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...